QSL Policy




QSL Policy for SM2FOB
QSL only via direct mail. Please do not request QSL card via bureau. Direct cards that include return postage are answered without much of a delay. Cards without return postage normally takes longer. If sufficient I can send a QSL (pdf file) by e-mail. 


Jag sedan flera år slutat skicka mina QSL-kort via SSA. Besvarande av sådana QSL är mycket dåligt numera, kanske bara 1 av 20 besvarar eller skickar QSL den vägen. Förr i tiden var det en hederssak att alltid skicka QSL via "byrån" (SSA) för ett första QSO och de flesta besvarade eller skickade QSL den vägen. Numera används mest internetbaserade sätt som t ex LOTW Logbook Of The World. Jag kör få QSO:n och sådana varianter passar inte riktigt mig. Alltför krångligt. Håller fast vid det gamla, pappers-QSL, och delvis med mitt nya, QSL via e-mail. Se min QSL Policy ovan som Peter, SM2CEW hjälpt mig med att författa.



Extra smart tycker jag att det är skicka ett QSL via e-mail med en bifogad pdf-fil. Se exempel ovan. Ett sådant QSL kan jag mejla relativt snabbt redan samma dag efter ett QSO om det skulle behövas. Om mejlmottagaren printar ut filen på ett A4-papper blir det rätt vykortsformat efter att ha klippt ut och vikt det. Tror dock inte att ett sådant kort kan accepteras för vissa diplom.

Jag har en binge kvar med tryckta SM0FOB-märkta QSL som är användbara. Men det är trevligare och roligare att ta fram nya pappers-QSL som jag kan skriva ut med printern. De behöver inte alltid vara printade i färg på glansigt fotopapper. Enkla svartvita QSL tryckta på styvt papper duger också bra. Dessa varianter finns beskrivna här:

Svartvitt budget-QSL för egen utprintning på styvt A4-papper:
https://sm0fobradio.blogspot.com/2019/11/budget-qsl.html

Förlaga till glassigt QSL att beställa från tryckeriet eller för egen utprintning på fotopapper:
https://sm0fobradio.blogspot.com/2019/11/nytt-qsl-kort.html