Budget-QSL


Budget-QSL  3 st kort 90x140 mm ryms på en A4:sida 210x297 mm. HP:s bläckstråleprinter Deskjet 2632 som klarar kartongpapper. Skulle tro att de flesta bläckstråleprintrar också kan det. Tyvärr känner jag inte till någon laserskrivare som gör det. Med den fotoredigerare och printer jag använder ska kortens storlek vara 94.5x145 mm, i jpeg-bilden ovan med de tre korten, för att få en utprintning med korrekt QSL-format 90x140 mm. Mycket pengar sparas genom att inte använda färger. Det underlättar att klippa ut korten med en bra skärapparat. Det finns utrymme  på framsidan att skriva en kort kommentar, typ info om rig, tnx QSL etc.

Allra billigast blir det förstås att skicka in sitt QSL-kortsexempel till någon av de kända QSL-kortsleverantörerna. Jag kör inte så många QSO:n numera och lyssnar mest. Det är ju ganska lätt att skräddarsy egna utprintade kort för olika tillfällen. Jag har en liten backlogg med osända QSL-kort sedan jag flyttade från SM0 till SM2. Så för det ändamålet ska jag beställa snyggare "vanliga" QSL-kort https://sm0fobradio.blogspot.com/2019/11/nytt-qsl-kort.html

Designen är gjord med världens bästa och mest användarvänliga fotoredigeringsprogram FastStone Image Viewer (gratis). Jag gillar inte Photoshop :-(

https://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Kortets baksida har förstås utrymme för en mer utförlig kommentar. Kortet kan postas som vykort om man så vill. Se exempel nedan.