Kan en starthjälp ersätta en 20 Ah blyack?

 

Skärmdump 28 sep 2020

https://ojanpera.se/sortiment/verktyg/verktyg-och-maskiner/batteriladdare-och-elverk/starthjaelp/startbooster-reservstroemkaella-21000mah-crx/


























Köpte en starthjälp i våras och den har inte varit laddad sedan dess. Provade då att starta bilen med ett inte helt urladdat batteri. Funkade inte :-(

Kanske den skulle kunna ersätta blyacken som jag använder med portabla parabolstationen på 10 GHz? 

Den blyacken är ett 20 Ah MC-batteri Biltema 80-274, väger 7.11 kg och har måtten 206x91x164 mm. Starthjälpen på 21 Ah (77.7 Wh) väger endast 0.80 kg! Den är mindre med måtten 220x33x90 mm. Laddningstiden uppges vara ca 9 timmar. Om detta gäller både vid laddning med 230 V/50 Hz laddaren eller 12 V via ciggpluggen framgår inte av beskrivningen. 

Klippte bort batteriklämmorna på starthjälpens anslutningssladd. Öppnade lilla "smart booster" lådan och lödde förbi minuskabeln inuti den. Klippte bort en sensorledare på pluskabeln. Skarvade anslutningskabeln och lödde på bananhylsor. Starthjälpen kan inte längre användas som starthjälp, men alla övriga funktioner finns kvar: Två USB-uttag, 5 V/2.1 A resp 5 V/1 A, och ett 19 V/3 A för PC samt lyse med både fast och blinkande sken. 

Innan mätningarna gjordes provade jag att strömförsörja en Icom IC-7300 transceiver med starthjälpen, inkl sändning med låg effekt. Funkade Ok. 

Mätresultat

1. Starthjälpens 12 V uttag utan last: 12.3 V, MC-batteriet utan last: 12.9.V
 
2. Endast en Yaesu FT817 QRP-transceiver ansluten till starthjälpens 12 V uttag och endast mottagning: FT817 display visade 12.0 V. Använder den transceivern på 144 MHz i den portabla parabolstationen på 10 GHz.

3. 10 GHz parabolstationen ansluten till starthjälpens 12 V uttag och endast mottagning. FT817 display visade 11.9 V. Total strömförbrukning 0.7 A.

4. 10 GHz parabolstationen ansluten till starthjälpens 12 V uttag och sändning (FM). FT817 display visade 11.2 V. Total strömförbrukning 4.0 A.
Tror mig minnas att det vara samma värden då MC-batteriet användes. Noterade ingen spänningssänkning under ett längre FM-pass. 

Drar slutsatsen att starthjälpen bör kunna användas till den portabla parabolstationen på 10 GHz. Sändningspass är normalt korta och mottagningen drar endast totalt 0.7 A. Starthjälpen bör kunna funka utmärkt tillsammans med QRP-stationer som t ex Icom IC-705. Den stationen kan lämna 10 W vid 12 V matning. 

Efter mätningarna och dagen efter är spänningen i 12 V uttaget (olastad) 12.3 V. Samma som när mätningarna startade dagen innan. Anslöt kl 09:10 IC-7300. Drar nu 0.9 A i mottagningsläge. Sändning med 1 W uteffekt drog ca 5 A! Blev spottad (RBN) av en HA-station på 20 m. Efter drygt en timme med IC-7300 i mottagningsläge hade spänningen i 12 V uttaget (olastad) sjunkit till 11.8 V, alltså minskat med 0.5 V. 

Började kl 11:20 ladda starthjälpen som inte varit laddad sedan i våras. Innan påbörjad laddning lyste tre av de fem lysdioderna som indikerar hur mycket starthjälpen är laddad. Kl 12:05 slutade den fjärde lysdioden blinka och övergick till fast sken. Kl 12.50, en timme och 30 minuter efter laddningsstarten, övergick den sista översta lysdioden till fast sken indikerande att starthjälpen är fulladdad. Mätte i 12 V uttaget (olastad) spänningen till 12.4 V, alltså en ökning med 0.6 V. 

Om parabolstationen på 10 GHz använts ca 1 timme med korta sändningspass så kan starthjälpen bli fulladdad efter ca 1 timme och 30 minuter antingen med nätladdaren eller med ciggpluggen i bilen.

VARNING!!! 

Utrustning ansluten till 12 V uttag på starthjälpar kan förstöras. Höga spänningsspikar kan uppstå med ett annat fabrikat eller en annan typ av samma fabrikat som här. 

Inga skador uppstod på den utrustning som blev använd tillsammans med starthjälpen. 12 V finns alltid i 12 V uttaget på den här starthjälpen oavsett om on-funktionen använts eller ej. För att få ut spänningar i de andra uttagen måste on-funktionen användas. De spänningsspikar som eventuellt kan uppstå och som kan skada bilektronik har uppstått då starthjälpare använts för att starta bilar med dåligt laddat bilbatteri. Starthjälpar funkar inte med ett helt urladdat batteri.


Parabolstationen på 10 GHz strömförsörjd med ett tungt MC-batteri


Uppdaterat 28 sep 2020



På NAC-Micro 22 sep 2020 noterade Peter SM2CEW att min CW chippade och inte var frekvensstabil. Min portabla parabolstation på 10 GHz är försedd med ett 6 W PA och drar 4 A under sändning. Använde då en 20 Ah MC-blyack som väger dryga 7 kg. Misstänkte att kanske MC-acken är för klen? Har tidigare använt en grymt tung bilack som det inte uppstod några konster med. Körde 26 sep 2020 ett regnscatter QSO på CW med Peter, starka signalstyrkor 59S/59S. Peter märkte inga problem med min sändning. Använde nu en modifierad starthjälp på 21 Ah, CRX 1223. Den väger under kilot och är så liten att den kan monteras bakom parabolen. Slipper därmed en dinglande batterikabel. Starthjälpen har USB 5 V uttag användbara till mycket, t ex en GPS-styrd oscillator för frekvenskalibrering på 10 GHz.