Första EME-mottagning på 10 GHz!

Den 18 september 2020 lyckades jag för första gången höra EME-signaler på 10 GHz. Men först om min mottagningsstation i Boden, KP05vs ... 

Under icke-vintertid använder jag ett extrashack i garaget. En stor fördel är att det finns ett fönster i garaget. Parabolen kan därför lätt övervakas och därmed minimera risken och snabbt åtgärda att den inte okontrollerat börjar elevera och snurra i azimuth. Har hänt mig en gång i SM0-land :-( Den parabolen blev tv-övervakad och IR-belyst nattetid! Sven, SM5LE "klädde"  dessutom rotorn med ett antal microswitchar som gjorde att rotorn alltid stannade vid vissa lägen. 

Mitt månfönster är ca 160-290 grader i azimuth och i vissa bäringar och elevation begränsat av hus och träd. 




95 cm parabolen är en satellit-tv antenn som jag fått till skänks av Kalle, SM2CEV i Boden.



Antennstativet är speciellt tillverkat åt mig och skänkt av Peter, SM2CEW i Luleå. Det var från början tänkt att sättas på en släpkärra för portabla radioäventyr. Peter hade också tillverkat en vinschbar rörmast som kan sättas på stativet. Stativets övre del träs på ett ett rör och dras fast med bultar. Med dem går det att fininställa överdelen så att den hamnar i våg. Med knappt lossade bultar kan med armen parabolen riktas i önskat läge och det går också att ställa in antennelevationen. Den smarta stativkonstruktionen tillsammans med rörmasten borde Peter patentsöka :-)



Antennrotorn är en Spid SPX-01 som styrs och strömförsörjs från garageshacket. Rotorns upplösning är en grad i azimuth och elevation.



10.368 GHz matarhornet, anpassat för off-set paraboler, är tillverkat av italienska firman I0JXX



Ett mycket bra hjälpmedel är en digital elevationsmeter när rotorns manöverenhet behöver kalibreras. Det görs lättast genom först hitta den geostationära amatörsatelliten QO100. Riktningarna till den är här 175 grader i azimuth och 16 grader elevation. Elevationsmetern i fotot visar -5.10 grader vilket motsvarar 16 graders elevation till satelliten. Med mottagning av satellitens beacon kan mottagningskedjans LNC plus mottagare frekvenskalibreras. LNC:n 10 GHz/432 MHz är tillverkad av tyska Kuhne Electronic, MKU LNC 10 QO-100, typ. 1.7 dB NF.



För att kalibrera frekvensavläsningen på mottagaren kan också användas en GPS-styrd oscillator (GPSDO) tillsammans med en frekvensdubblare (16 gånger) som ger en 1 mW ut på en mycket exakt frekvens på 10 GHz. Bägge tillverkade av Leo Bodnar i England. När det är så nära avstånd som i det här fallet räcker det med att kalibrera med GPSDO:s frekvens på 648 MHz.



Utrustningen i shacket. Rotorns manöverenhet, Icom IC-7100 transceiver som mottagare efter LNC:n  på 432 MHz, strömförsörjning 10 V för LNC:n och en PC-skärm för att avläsa riktningen till månen m m.


I Tyskland finns EME-fyren DL0SHF (JO54cg) på 10368.025 MHz med en 7.2 m stor parabol som trackar månen. Uteffekten från dess PA är 50 W. DL0SHF sänder sin identifiering omväxlande i 1-minuts intervall CW (FSK) och WSJT QRA64-D. För att med mottagaren (USB) höra CW (översta FSK-tonen) och QRA64-D (lägre tonen)  som en 1000 Hz ton ska nominella mottagningsfrekvensen 10368.024 MHz användas. Det blir förstås en annan frekvens med hänsyn till dopplereffekten.



Peter, SM2CEW använder en 2 m parabol som EME-station på 10 GHz. För att övertyga mig om att jag med min 95 cm parabol skulle kunna höra DL0SHF via månen mejlade han mig en inspelning på hur han hör fyrens CW och QRA64-D signaler. Lyssna i videon ovan. Jag kände mig ändå inte helt övertygad om att det skulle kunna funka. Med min antenn som har ca 6 dB lägre gain, ingen autotracking och sämre NF så skulle den mottagna signalen hos mig bli ca 8 dB svagare om inte än mer.


Så den 18 september 2020 blev det dags att försöka höra DL0SHF på 10 GHz. Mycket krångel med att kalibrera den manuella rotorstyrningen, som till slut blev Ok bara i azimuth.

Höll på att ramla av stolen när jag hörde ljudet från fyrens QRA64-D signaler och brusiga CW-signaler! 

Tog en stund innan jag fick igång videoinspelning med mobilen. Då hörde jag inte längre QRA64-D. Peter som har mycket bra "EME-öron" hör fyrens brusiga CW-signal i videon ovan med start ca en minut efter videons start. Jag har dålig hörsel och hör den inte! 

John, G4ZTR

Tack Peter för all hjälp! 

Nu har jag hört och kört EME på 23 cm i SM0 (1.8 m nätparabol), hört CW och dekoderat JT65 EME på 23 cm i SM2 (28 el yagi) och hört CW och QRA64-D EME på 3 cm i SM2 (95 cm parabol). Mycket jobb men kul och stimulerande hobby!