EME - Mottagningsmöjlighet på 1296, 432 och 144 MHz MHz


1296 MHz

I VK3UM:s EME-beräkningsprogam har jag matat in data på min, under upbyggnad, lilla EME-station med en 28 element yagi för 1296 MHz (Home Station). Stationen blir i första hand utrustad för lyssningstester. Om dessa blir lyckade blir stationen utrustad också för sändning, en antenn med högre föstärkning och med cirkulär polarisation samt ett effektsteg på 50-100 W. I EME-programmet är inmatat data för en tänkt storstation med en 8 m parabol (Dx Station).

Beräkningsresultatet, se ovan, visar att det kan vara möjligt att läsa CW från en storstation. En sådan station kan också dekodera WSJT-signaler från min station med endast 10 W inmatad effekt till yagi-antennen,


432 MHz

I VK3UM:s EME-beräkningsprogam har jag matat in data på min, under upbyggnad, lilla EME-station med en 17 element yagi för 432 MHz (Home Station). Stationen blir i första hand utrustad för lyssningstester. Om dessa blir lyckade blir stationen utrustad också för sändning med 50 W sändareffekt. I EME-programmet är inmatat data för en tänkt storstation med en 8 m parabol (Dx Station).

Beräkningsresultatet, se ovan, visar att det kan vara möjligt att läsa CW från en storstation under gynnsamma förhållanden. En sådan station kan också under gynnsamma förhållanden dekodera WSJT-signaler från min station med endast 50 W sändareffekt.


144 MHz

I VK3UM:s EME-beräkningsprogam har jag matat in data på min, under upbyggnad, lilla EME-station med en 6-element yagi för 144 MHz (Home Station). Stationen blir i första hand utrustad för lyssningstester. Om dessa blir lyckade blir stationen utrustad också för sändning med 100 W sändareffekt. I EME-programmet är inmatat data för en tänkt station med en fyra stycken stackade 10-element yagiantenner (Dx Station).

Beräkningsresultatet, se ovan, visar att det kan vara möjligt att läsa WSJT-signaler från en Dx-station under gynnsamma förhållanden. En sådan station kan också under gynnsamma förhållanden dekodera WSJT-signaler från min station med 100 W sändareffekt.