Lyckad månstudsmottagning





Den 27 oktober 2018 lyckades jag för första gången HÖRA radiosignaler (cirkulär polarisation) på 1296 MHz som studsat via månen. Signalerna (JT65C) som hördes bra under två timmar kom från Dan i amatörradioklubbstationen HB9Q i Schweitz. Det pågick en ARRL:s EME Contest och stundtals, inte ofta, hörde jag CW-signaler som poppade upp från bruset. De var oläsbara med mina handikappade öron. En SSB-signal hördes en gång, också den oläsbar.

Min mottagningsutrustning:
Antenn SHF-Design SHF-2328 28 element yagi (horisontell polarisation) 16 dBD gain
LNA SHF-Elektronikk MV 1296-VOX NF 0.9 dB (uppmätt av Peter, SM2CEW i Luleå)
Mottagare Kenwood TS-2000 Transceiver



HB9Q:s 10 m parabol - Fotograferat av mig 2003, alltså för 15 år sedan. Brorsan Leif, SM7EQX är det som poserar framför antennen.