Fartygstelegrafisten Bengt Nordlöf




Ett märkligt sammanträffande på FRO-träffen ikväll på regementet i Boden. Eller snarare något som benämns synkronicitet och som jag titt som tätt råkar ut för. Kalle, radioamatör med signalen SM2CEV, berättade att han hade bläddrat i ett fotoalbum, som tillhört hans frus svärmor som nyligen avlidit. I albumet finns ett tidningsklipp från början av 1950-talet. Fotot i klippet visar fartygstelegrafisten Bengt Nordlöf på M/S Saivo. Varför klippet hamnat i albumet vet ingen. Kalle misstänkte att telegrafisten kunde vara eller har varit radioamatör. Mycket riktigt. Det är han berättade Kalle efter att ha hittat honom på nätet. Bengt är nu 89 år gammal och bor i Stockholm och hans amatörradiosignal är SM0YX. Jag hajade till. Det är ju Yxan! Yxan träffade jag första gången i mitten av 1960-talet när jag började jobba på Televerkets Radiobyrå och Yxan jobbade då på Televerkets Rundradiocentral på Kungsgatan 8 i Stockholm. Därefter träffade jag Yxan många gånger på olika amatörradioträffar. Sist var för fem år sedan på museumfartyget isbrytaren St Erik, som ligger i hamn vid Djurgården i Stockholm. Jag filmade mötet. Se video i kommentaren nedan. Om M/S Saivo läste jag att fartyget byggdes 1944. 1956 med kurs mot Luleå sjönk fartyget efter kollision med ett fartyg i tjock dimma nära Bornholm. Alla i Saivos besättning räddades. Kanske Yxan var en av dem?