Mitt första sporadiskt-E på 50 MHz 2021

 


Mitt första sporadiskt-E på 50 MHz i år, 13 maj 2021. Kartan visar FT8-stationer som togs emot med en surplus GP-antenn under ca 30 min. Leonid, UR5LAK i Balaklaya, Ukraina (2010 km) svarade på mitt FT8-CQ. Fick -18 dB gav -08 dB, 17:35 UTC. Använde ICOM IC-7300 transceiver. Detta blev mitt allra första FT8-QSO någonsin på 50 MHz :-) Tidigare genom åren endast CW och SSB. Tror inte att jag den här gången skulle lyckats få ett QSO med honom på CW. 

Tack vare den stora användningen av FT-8 och med hjälp av PSK Reporter är det mycket lätt att att se kondsens utbredning i tid och geografiskt. Något som som inte tror är möjligt eller funkar lika bra när det gäller CW- och SSB-trafik. En trafik som minskar alltmer i popularitet.


Leonid, UR5LAK (hämtat från qrz.com)