Mottagaren R1155 - Ett loppisfynd






På radioamatörklubben SK2AU:s loppis i Skellefteå den 18 augusti 2018 hittade jag en efterlängtad radiomottagare. Och det först efter att ha besökt ett otal radioloppisar genom åren! 

Minns att jag som grabb såg en imponerande vacker mottagare, en engelsk R1155, hemma hos en äldre yngling i Tungelsta söder om Stockholm. 

För fem år sedan beundrade jag en R1155 i SK2AU:s klubblokal i Umeå. Och nu på loppisen fick jag köpa en välbevarad R1155A av Erik SM2CLY för 500 bagis. Han visste inte om den funkar. Det följde med lite dokumentation. Förre ägaren hade byggt en separat likriktare 1986. Den följde inte med köpet. Ett kvitto från FFV Allmateriel i Luleå 1981 visade att han köpt den för 90 kr med ett års garanti! En kopia av en artikel i QTC fanns med. Artikeln är skriven av legendariske radioamatören och televerkaren Sune Baeckström, SM5XL. Sune bokstaverade callet Extra Löjlig kommer jag ihåg.

För sju år sedan vandrade jag ut på en myr nära Porjus i Lappland för att se på resterna av kraschad Lancasterbombare. R1155 användes i dessa bombplan. Det var ruggiga tider under kriget. Över 8 000 Lancasterplan sköts ned och över 55 000 unga besättningsmedlemmar dog! QRP-stationen hade jag med mig ut på myren






Jag berättade om fyndet i Facebook-gruppen "Radiohistoria och egenbygge". Flera kommenterade mitt inlägg: 




Ludvig Rylander Ser ut att vara i UFB skick!
Hantera


Svara19v

Richard Linerudt Fint fynd! Får du problem att få igång den så kontakta SM2ELN / Torbjörn, han har renoverat en likadan som din och den fungerar fantastiskt fint!!

Hantera


Svara19v

Kjell Stromstare Bergqvist Tack för tipset. Tack också för tipset för sju år sedan!

Hantera


Svara19v

Bengt Falkenberg Fint fynd! R1155 är ganska ovanliga i någorlunda omodifierat skick.

Hantera


Svara19v

Bruno Karlsson Hoppas du fick den modellen utan kablar med gummihöljen dessa brukar vara helt upptorkade ,jag har renoverat ett par stycken R1155 avkopplingskondensatorerna brukar förlora sina värden annars inga större problem.

Hantera


Svara19v

Kjell Stromstare Bergqvist Gummikabeln är i något så när skapligt skick. Mottagaren har funkat för länge sedan. Ser att någon har skrivit med blyerts Lufor och Radio Nord på frekvensskalan.
Hantera


Svara19v

Bruno Karlsson SM6AAL Bertil har en del erfarenheter av dessa med gummikabel....

Hantera


Svara19v

Bruno Karlsson Ok Lufor o radio Nord ....
Hantera


Svara19v

Rainer Mattias Juntgen Satt i de Engelska bombplanen från WW2 har jag för mig(Landcaster)
Hantera


Svara18v

Bruno Karlsson Kondingarna i mf-filtren har jag varit med om att det blir avbrott i när mottagaren är varm det blir plötsligt sämre känslighet i mitt fall spolburk 2 och 3 , detta har hänt mig i två olika mottagare. Lite lurigt att hitta felet.

Hantera


Svara18v

Svara18v

Bruno Karlsson Kylspray gjorde att jag hittade felet / SM7HKM

Hantera


Svara18v

Anders Tengquist En slik hade jag i slutet av 50-talet...

Hantera


Svara18v