QRP i bilen




Den 30 mars 2014 mitt på dagen i Sävast i Boden - SM0FOB/2 i KP05vs

Satte upp på biltaket en "taxiantenn" för 2 m bandet (145 MHz). Den går enkelt och snabbt att sätta upp då den sitter på en magnetfot. Anslöt därefter antennen till en Yaesu FT-817 QRP transceiver tillsammans med en LDG Z817 automatisk antennanpassare.

Kanske det skulle gå att köra något på kortvågsbanden med detta arrangemang och med endast 5 W sändareffekt?

Vevade först in på 40 m bandet frekvensen 7.024 MHz. Antennanpassaren knattrade länge och det verkade som om den lyckades något så när anpassa transceivern till den "missanpassade" endast 1,32 m höga antennen. Hörde en stark svensk telegrafistation som körde en station i ett naturreservat. Men stationen i naturreservatet hördes knappt så jag vevade vidare. Det pågick en SSB-contest och det var knökfullt med starka stationer på 20 m och högre band. På WARC-bandet 18 MHz var det dock lite lugnare. Antennanpassaren knattrade på och indikeringen för stående våg i transceivern visade ett bra värde. Jag hörde direkt en SSB-station i Sverige med det exotiska callet SM6/V63YM. Ropade upp honom och fick svar. Det var Silvio i Laholm och jag fick som bäst rapporten 52 i QRM:et. Jag gav honom rapporten 59 som bäst.

En slutsats är att det i nödfall och hjälpligt skulle kunna gå att genomföra kortvågs-QSO:n (7 MHz och högre frekvensband) med en lågeffektstation (QRP) i bilen med en liten antenn. En antenn som egentligen inte är avsedd att användas på kortvågsbanden. En fördel är att antennmontaget även kan användas under körning.

Nedan ett videoklipp där det hörs när Silvio har kontakt med en italiensk station nära San Marino.